Inatt jag drömde något som…

Vaknade upp ur en av de finaste drömmarna jag haft på länge. Fortfarande, såhär mot kvällen, så spelas den upp inne i mitt huvud.

Jag befann mig på en ö, ett stort berg mitt ute i havet. En flicka med mörkt hår och mörka ögon sprang omkring, jag visste inte om hon ville mig illa eller inte. Så plötsligt satt vi i en eka. Hon rodde bestämt bort från ön, runtom den. Vi pratade, hon lite ilsket till en början. Om jag minns rätt så var hon besviken och lite rädd, vilsen. När vi väl kom iland igen så log hon mot mig och jag log mot henne, samtalet var våran hemlighet. Jag kan inte minnas vad vi pratade om.

Sedan, lika plötsligt som jag hamnat i ekan, så befann jag mig på en plats med färgglada trähus i flera våningar och genom fönsterna kunde man skymta de mest tjusiga saker. En Astrid Lindgren-värld tror jag att det var. Där fanns allt. Men jag ville främst nå den där hattbutiken som låg i ett hörn och hade hattar med skära rosor på. Jag tog mig aldrig in i hattbutiken, istället så fann jag ett café längst upp i ett gult hus. Där stod det framdukat alla möjliga godsaker, precis som när Emil bjöd fattighjonen på julmat.

Kanske låter det inte så märkvärdigt, men det är för att det är så himla svårt att beskriva allt det där som kändes så magiskt. Magiskt kändes det även efter att jag vaknat. Tänk vad fantastiskt det är, drömmar, att vi i sömnen kan klura ihop sådana saker!

Tackåhej, förgätmigej.

